Amy van Leeuwen

Amy’s reis in de hotelbranche: Van verlegen student tot zelfverzekerde manager

Het sollicitatieproces kan uitdagend zijn, vooral wanneer je aan het begin van je carrière staat. Amy, een jonge hotelprofessional met een veelbelovende toekomst in de hospitality, heeft dit zelf ervaren. Ondanks haar leeftijd heeft ze al diverse functies bekleed in de hotelbranche, variërend van front office medewerker tot supervisor. Zo is ze de afgelopen jaren een aantal keren van baan gewisseld, maar het waren juist die ervaringen die haar hebben gevormd en geleid naar waar ze nu staat in de hospitality sector. In dit artikel deelt Amy van Leeuwen haar carrièrepad, de obstakels die ze tegenkwam, en de lessen die ze onderweg heeft geleerd.

Hoe mijn passie voor de horeca ontstond: een persoonlijke reis

Mijn avontuur in de horeca begon vrij onverwachts. Na het afronden van de middelbare hotelschool wist ik eigenlijk nog niet zeker of dit wel de branche was voor mij. Ik was toen nog erg verlegen en wist niet goed wat ik wilde. In die periode werd ik zelfs door sommigen aangemoedigd om iets anders te proberen, omdat ze dachten dat de horeca niet bij mij paste. Maar dat advies sloeg ik snel in de wind toen ik voor een horeca-uitzendbureau begon te werken. Het was juist die diversiteit in de horeca – werken op verschillende plekken, zoals hotels en restaurants – die me enorm aantrok. Dat was het moment dat ik besefte: dit is mijn wereld.

Vallen en opstaan

Ik heb een breed scala aan functies gehad, van front desk medewerker tot duty manager. Mijn eerste echte ervaring was bij Bastion Hotels, waar ik als assistent hotelmanager werkte. Hoewel ik daar met veel plezier werkte, ontdekte ik al snel dat ik meer waarde hechtte aan persoonlijk gastcontact. Dat miste ik daar een beetje.

Van hotelmanager naar pizzabezorger

Mijn volgende stap was INK Hotel in Amsterdam. Hier kwam ik echt in mijn element. De Amsterdamse horeca staat bekend om zijn directheid, en ik ontdekte dat ik dat erg leuk vond. Bij INK heb ik enorm veel geleerd over gastvrijheid en het belang van persoonlijke aandacht voor de gast. Helaas gooide de coronacrisis roet in het eten, waardoor mijn contract niet verlengd kon worden. Stilzitten was echter geen optie voor mij, dus ik ging al snel aan de slag bij een restaurant van Landal GreenParks. Ook al zaten we midden in de pandemie, ik bleef actief in de horeca, zelfs door tijdelijk pizza’s te bezorgen.

Na die periode keerde ik terug naar de hotelwereld. Na een aantal maanden kreeg ik de kans om bij Apollo Hotels aan de slag te gaan, opnieuw achter de receptie. Hoewel ik weer wat stabiliteit vond in mijn werk, voelde het nog niet helemaal als thuis. Een telefoontje van INK Hotels veranderde dat. Zij vroegen of ik terug wilde komen, en dat voelde als de juiste stap. Ik had daar al eerder gewerkt en wist dat het directe gastcontact en het team waarin ik werkte goed bij me pasten.

Toch merkte ik na verloop van tijd dat ik toe was aan de volgende stap in mijn carrière. Ik wilde doorgroeien en dat deed ik uiteindelijk als supervisor front-office bij Innside. Het was een grote stap, want ik ging van werken in een hotel met 149 kamers naar eentje met 328. Hoewel ik veel heb geleerd, realiseerde ik me dat het werken in grote hotels niet voor mij was – ik miste opnieuw het persoonlijke gastcontact.

Van allround ervaring naar hotelmanagement

Via een vriendin kwam ik terecht bij Cityden Aparthotels, een kleine hotelketen waar gastvrijheid en persoonlijk contact centraal staan. Hier heb ik de kans gekregen om verschillende aspecten van het hotelbeheer te ervaren, van leidinggeven tot werken in het restaurant. Dit alles gaf me het vertrouwen dat ik ooit mijn doel zal bereiken: hotelmanager worden.

Cruciale momenten en invloeden

Mijn leidinggevende functies hebben me veel uitgedaagd, maar ook ontzettend veel gebracht. Ik kwam in aanraking met zaken waar ik nog nooit mee te maken had gehad, zoals revenue meetings. Hoewel ik tijdens mijn opleiding over deze onderwerpen had geleerd, is de praktijk altijd anders. Ik leerde door te doen, vragen te stellen en, heel belangrijk, fouten te maken. Het was een kwestie van learning on the job, en dat heeft me uiteindelijk zelfverzekerder gemaakt in mijn werk.

Een belangrijke steunpilaar tijdens deze periode was mijn manager Erik Nieuwenhuis. Hij gaf me het vertrouwen om fouten te maken en van die fouten te leren. Zijn ondersteuning en vertrouwen hebben me geholpen om te groeien, en daardoor sta ik nu steviger in mijn schoenen als leidinggevende.

Hotel Noordzee

De uitdagingen van het sollicitatieproces

Toen ik vanwege een verhuizing naar Katwijk op zoek ging naar een nieuwe baan, koos ik bewust voor Hotelprofessionals als vacatureplatform. Wat ik zo fijn vind aan Hotelprofessionals is dat je direct in contact komt met de juiste persoon, vaak iemand uit de operatie. Dat maakt het sollicitatieproces veel persoonlijker en efficiënter, iets wat voor mij heel belangrijk is.

Bij mijn zoektocht was locatie een van de belangrijkste factoren. Ik wilde dichter bij huis werken om de lange reistijd te vermijden.

Daarnaast zocht ik naar een plek waar ik inspraak zou hebben en de ruimte kreeg om creatief te zijn. Deze aspecten vond ik terug in Hotel Noordzee, waar ik nu met veel plezier werk.

Mijn toekomstvisie en advies voor anderen

Terugkijkend zou ik mijn jongere zelf aanraden om altijd dicht bij jezelf te blijven in de zoektocht naar een baan. Zoek iets dat echt bij je past, ook als anderen daar misschien een andere mening over hebben. Als je iets doet wat je leuk vindt, word je er vanzelf goed in. Daarnaast is netwerken essentieel in de horeca; veel van mijn kansen zijn ontstaan door contacten die ik in de loop der jaren heb opgebouwd.

Als ik vooruitkijk, zie ik mezelf de komende vijf jaar doorgroeien naar een functie als hotelmanager of operational manager bij een kleine keten. Uiteindelijk droom ik ervan om mijn eigen hotel te openen, maar daarvoor moet ik nog even doorsparen!

De sleutel tot succes in de horeca

Mijn advies aan anderen die een carrière in de horeca ambiëren? Doe vooral wat je leuk vindt, en je zult er vanzelf goed in worden. Zorg ervoor dat je plezier hebt in je werk, want dat maakt het niet alleen makkelijker om te leren, maar ook om succesvol te zijn. Netwerken is belangrijk, maar vooral als het je helpt om in contact te komen met mensen die dezelfde passie delen.

Ik heb geleerd dat learning on the job net zo waardevol is als formeel onderwijs, zo niet waardevoller. Natuurlijk is een opleiding belangrijk, maar uiteindelijk draait het om wat je in de praktijk leert. Je komt veel verder door vragen te stellen, fouten te maken en te leren van de ervaringen die je opdoet in het werkveld.

Ben je geïnteresseerd in een uitdagende carrière bij het Hotel Noordzee in Katwijk? Ontdek dan de carrièremogelijkheden.