Afdeling sales in een hotel
Afdeling Sales functies
Veel hotels hebben een afdeling sales, waarvan de omvang afhankelijk is van de grootte van het hotel. Deze afdeling werkt vaak nauw samen met de afdeling marketing en in sommige gevallen combineert één functie beide rollen. Als salesmedewerker heb je tevens veelvuldig contact met andere afdelingen en functies zoals reserveringen, revenue management, revenue manager en banquet sales.
Taken van de Salesafdeling
Werken op de salesafdeling betekent dat je gedreven wordt door het ontdekken van nieuwe zakelijke kansen en het afronden van deals. Je bent zelfstandig verantwoordelijk voor het identificeren en contracteren van nieuwe leads. Hierbij werk je samen met de revenue manager om strategieën te optimaliseren en de omzet te verhogen. Je onderhoudt niet alleen contact met nieuwe klanten, maar zorgt ook voor het beheer van relaties binnen je bestaande netwerk. Uitstekende luistervaardigheden en superieure onderhandelingsvaardigheden zijn essentieel; je kunt immers onderhandelen over elke prijs en zelfs ijs verkopen aan Eskimo's. Het primaire doel is het verhogen van de omzet, het aantal overnachtingen en de naamsbekendheid van het hotel.
Voornaamste taken binnen de salesafdeling:
Het opstellen en uitvoeren van een salesplan in samenwerking met de revenue manager en de afdeling banquet sales
Het bezoeken van (potentiële) accounts en het afhandelen van reserveringen
Het organiseren en verzorgen van rondleidingen en presentaties voor (potentiële) accounts in het hotel
Relatiebeheer met bestaande accounts, inclusief follow-up acties gebaseerd op analyses van de productie
Het opstellen van maandelijkse rapportages, zoals account productie, nationaliteiten rapporten, accountlijsten en activiteitenplannen.