Maxime Busnel: Van snuffelstage tot successtrategie bij Grand Hotel Karel V
Ontmoet Maxime Busnel, de gedreven Commercieel Manager van het gerenommeerde Grand Hotel Karel V in Utrecht. Met een rijke achtergrond in de hotellerie, begonnen met een snuffelstage op dertienjarige leeftijd, heeft Maxime een diepgaande passie ontwikkeld voor de dynamische en veelzijdige wereld van de Hospitality. Haar carrièrepad omvat diverse operationele rollen binnen de hotellerie, waarna zij zich uiteindelijk specialiseerde in Revenue Management en commerciële strategieën. In dit interview verkennen we de carrière van Maxime, onthullen we de bronnen van haar motivatie en passie, en belichten we de strategische visies die zij heeft voor de toekomst van Grand Hotel Karel V.
Eerste stappen in de horeca
Mijn ervaring in de hotellerie begon allemaal toen ik op mijn dertiende mijn snuffelstage liep bij Grand Hotel Karel V. Dat was mijn eerste kennismaking met de hotellerie, en ik vond het meteen leuk. Het was een geweldig hotel, zelfs toen al. Sindsdien heb ik verschillende operationele posities bekleed, waarna ik 9 jaar geleden de wondere wereld van Revenue Management ontdekte. Dit vakgebied combineert de dynamiek met het analytische en cijfermatige, waar ik mezelf in kan blijven uitdagen. Het bleek voor mij de perfecte combinatie waarin ik veel heb mogen leren.
De start van mijn carrière was voornamelijk in Food & Beverage (F&B), maar het bleek eigenlijk al snel dat dit niet mijn grootste passie was. De hotelwereld daarentegen wel, de veelzijdigheid van deze branche heeft ervoor gezorgd dat ik me kon blijven ontwikkelen zonder de sector daadwerkelijk te verlaten. Ervaring in grotere hotelketens heeft me geleerd hoe organisaties werken, hoe effectief met stakeholders te communiceren en hoe data analyses gebruikt kunnen worden om commerciële beslissingen te maken. Mijn strategische inzicht werd hierdoor aangewakkerd en gevoed, wat me in de richting van mijn huidige functie heeft laten groeien.
Strategische groei
Grand Hotel Karel V is een standalone hotel, wat betekent dat er geen hotelketen aan vasthangt. Dit zorgt voor veel vrijheid en beslissingsbevoegdheid binnen de organisatie. Ook zorgt het ervoor dat functies en verantwoordelijkheden niet in beton gegoten zijn, waardoor er veel mogelijkheden zijn om je persoonlijk te ontwikkelen en te groeien in de richting die bij je past. In 2020 ben ik gestart als Revenue & Reservations Manager en na 1,5 jaar werd ik gepromoveerd tot Commercieel Manager. Binnen mijn huidige positie gaat het om de volledige commerciële strategie van hotelkamers tot events en ook de F&B.
Vanuit het business development gedeelte van mijn functie bekijk ik welke kansen er liggen om ons prachtige hotel op de korte en lange termijn in de markt te zetten. Grand Hotel Karel V biedt constant mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en groei.
Een veelzijdige en dynamische werkdag
Zoals gebruikelijk in de hotellerie variëren ook mijn werkzaamheden van dag tot dag en eigenlijk is geen enkele dag hetzelfde. Met verschillende rapportages, systemen en data zorg ik voor gegronde analyses waarmee ik de prijzen en strategieën uitrol binnen de organisatie.
Wanneer er grote partijen of bijeenkomsten zijn die zo omvangrijk zijn dat het gaat om een uitkoop verzorg ik de rondleidingen en het eerste contact. Daarnaast vertegenwoordig ik het hotel op netwerkborrels, (internationale) beurzen en evenementen. In deze gevarieerde rol heb ik zelfs de volledige systeem implementatie mogen leiden en op dit moment ben ik bezig met een project waarbij we de gehele events-strategie onder de loep nemen en aan het herzien zijn. Mijn functie is dus eigenlijk heel divers en uitdagend, door de hoge mate van afwisseling.
Complexe uitdagingen
Een van mijn grootste uitdagingen was de overgang naar vijf nieuwe systemen in vier maanden. Het vereiste intensieve voorbereiding, out-of-the-box denken en tegelijkertijd het doorbreken van oude processen en denkwijzen. Met een hoop betrokken collega’s betekende dit ook dat er diverse aanpakken nodig waren, waardoor het een complex project was en is. Veranderingen binnen een organisatie zijn altijd uitdagend, maar technologische innovatie en automatisering zijn cruciaal.
We zijn inmiddels tien maanden verder en zitten nog steeds in de leerfase. Eigenlijk vergelijkbaar met het echt leren autorijden na het behalen van je rijbewijs. De grootste uitdaging is nu daadwerkelijk de automatisering verder doorvoeren en niet terugvallen op de werkprocessen die van toepassing waren bij de oude systemen.
Succesvolle kamerrenovatie en strategisch Revenue Management
In 2023 hebben we de helft van onze hotelkamers volledig gerenoveerd. Tegelijkertijd hebben we de volledige hotelkamerstrategie aangepast. Deze vernieuwde strategie in combinatie met gerenoveerde kamers en andere kamertypes heeft dit resulteert in een record kameromzet.
Sinds de pandemie is de omzet-kosten verhouding belangrijker dan ooit en door een nieuw overleg te introduceren met direct betrokken beslissingsbevoegden hebben we mooie stappen kunnen maken. Het is gebleken dat een goede samenwerking met onze Financial Controller en Operationeel Managers zorgt voor snel schakelen en efficiënt werken.
Een aangepaste zienswijze ten opzichte van Revenue Management bleek interessant. Inmiddels draait het niet meer alleen om volume (en daarmee een zo hoog mogelijke bezetting), het is juist van belang om te bekijken hoe de omzet verhoogd kan worden, maar tegelijkertijd op correcte wijze kan worden ingespeeld op de variabele kosten. Technologische innovaties verbeteren luxe service Innovatie speelt een grote rol in mijn rol als Commercieel Manager. Nieuwe systemen geven ons toegang tot meer data, wat gerichtere beslissingen én betere service mogelijk maakt.
Automatisering zorgt ervoor dat er meer tijd is voor persoonlijke aandacht. Daarnaast zorgt technologie ervoor dat wij onze gasten kunnen ontzorgen door vooraf te weten welke wensen en behoeften onze gasten hebben. Informatie zoals de favoriete wijn van een gast of een kamer voorkeur is cruciaal als het aankomst op de beleving van de gast. Door te innoveren beschikken we over steeds meer informatie die bijdraagt aan de ultieme gastbeleving.
Advies voor jonge professionals
Volg je passies en verken alles wat je interessant vindt. De hotellerie biedt talloze mogelijkheden en de markt waardeert steeds meer de persoon achter de functie. Creëer iets dat bij jou past. Spreek je ambities uit en streef ze na. Als je denkt: 'Ik wil dit proberen,' doe het dan gewoon. Zeg 'ja' tegen kansen en geef je volledig, zodat je altijd kunt zeggen dat je er in ieder geval van hebt geleerd.
Wat mij motiveert, zijn de kansen voor persoonlijke ontwikkeling en de variatie in mijn werk. Geen dag is hetzelfde, en de sector verandert constant, wat leren en groeien mogelijk maakt. Het is een wisselwerking van geven en nemen, en ik kan ook blijven leren omdat de sector constant verandert. Volgend jaar zal anders zijn, en over vijf jaar weer anders. Je hoeft je dus nooit te vervelen.
Invloedrijke leidinggevenden en mentorschap
Elke leidinggevende die ik heb gehad heeft in meer of mindere mate invloed gehad op mijzelf en mijn carrière. Degene die het meeste invloed heeft gehad is Ralph Boonstoppel. Met zijn enorme enthousiasme leerde hij me met plezier alles wat ik moest weten over gastvrijheid en het combineren van wijnen met gerechten. Ook wist hij mij, jong en eigenwijs als ik was, met beide benen op de grond te houden. Ik betrap mezelf er regelmatig op lessen die ik van hem heb geleerd te herhalen binnen mijn eigen team.
Ben je geïnteresseerd in een uitdagende carrière bij het vooraanstaande Grand Hotel Karel V in Utrecht? Ontdek dan de carrièremogelijkheden.